Ik wil wel op de fiets, maar… het regent, het is te ver fietsen, dan zit m’n kapsel niet meer. Herkenbaar? Ook jij hebt een van deze smoezen vast eens gebruikt om niet de fiets, maar de auto te kunnen pakken. We vroegen leden wat de belangrijkste redenen zijn om geen gebruik te maken van een e-bike (voor woon-werkverkeer of dagelijks gebruik) en zochten uit of die reden wel gegrond is.
Ik wil niet nat worden
In Nederland lijkt het altijd te regen. Met de nadruk op 'lijkt', want eigenlijk is het in ons natte landje wel erg vaak droog. Gemiddeld regent het maar tijdens zo'n tien procent van de momenten dat je naar je huis fietst of juist weer naar huis gaat. Daar komt nog bij dat een elektrische fiets net wat sneller fietst en je dus nóg minder kans om nat te worden hebt. Heb je net pech? Zo fiets je altijd in een vrolijke bui.
De auto is sneller
Sinds het thuiswerkadvies is komen te vervallen begin dit jaar kwamen de dagelijkse files weer terug. We stonden met zijn weer lang stil. Het kan dus zomaar zijn dat de reistijd op jouw woon-werkroute ook langer wordt en de e-bike daarmee steeds aantrekkelijker. En denk niet alleen aan reistijd, maar reken ook eens de tijd mee die je kwijt bent aan tanken en het vinden van een parkeerplek.
De afstand is te ver voor de fiets
Als je op honderd kilometer van je werk woont, dan zijn we de laatsten om te beweren dat je dat ook wel met een elektrische fiets kunt doen. Een afstand van vijftien tot vijfentwintig kilometer leent zich echter uitstekend voor de elektrische fiets. Dankzij de elektromotor heb je altijd de wind in de rug en zoef je met 25 kilometer per uur richting werk. Lekker en gezond! Is de afstand voor een elektrische fiets nog te ver? Dan is de speed pedelec een optie. Deze fiets kan een maximale snelheid van 45 kilometer bereiken.
Ik wil niet bezweet op m'n bestemming aankomen
Je bent vast wel eens ingehaald door iemand op een elektrische fiets. Terwijl je jezelf aan het verbijten bent op die flinke tegenwind, komt de elektrische fietser je voorbij zetten alsof de wind voor hem de andere kant opwaait. En zo voelt het ook, dankzij trapondersteuning hoef je niet het zweet uit je lijf te fietsen. Vaak kun je trouwens instellen hoe sterk die trapondersteuning is, dus met net wat meer inspanning sportief naar huis fietsen kan ook.
Een fiets heeft te weinig laadruimte
Wat neem je mee naar je werk dat écht niet in een fietstas of rugzak past? Er zijn hele mooie, waterdichte fietstassen, dus ook een laptop of belangrijke papieren neem je makkelijk en droog mee. Of wat dacht je van een bakfiets?
De auto is comfortabel, en zo heb ik nog een momentje voor mezelf
Er is niks zo lekker als even je hoofd leeg maken in de frisse buitenlucht, dus tenzij je een hele mooie cabrio hebt, kunnen we je de fiets van harte aanbevelen. Appen of niet-handsfree bellen is sinds kort verboden op de fiets, dus meer 'voor jezelf' gaat de reis niet worden.
Een elektrische fiets is duur
Een elektrische fiets kan een behoorlijke investering vergen. Oriënteer je daarom goed. Een goede e-bike met flinke accu kost al snel meer dan 2000 euro. Een e-bike leasen kan uitkomst bieden. Je betaalt per maand en hoeft dus geen groot bedrag in één keer op te hoesten. We hebben de voor- en nadelen van kopen en leasen op een rijtje gezet. Ten opzichte van een gewone fiets mag het maandbedrag fors lijken, maar wanneer je het vergelijkt met autokosten (denk aan brandstofkosten, wegenbelasting, onderhoud), dan ben je al snel goedkoper uit. Zo kom je niet alleen gezond en fris op je werk, maar hou je aan het eind van de maand ook nog geld over.
Deel het met uw vrienden!
Maandag: | Gesloten |
Dinsdag: | 09:00 - 18:00 |
Woensdag: | 09:00 - 18:00 |
Donderdag: | 09:00 - 18:00 |
Vrijdag: | 09:00 - 18:00 |
Zaterdag: | 09:00 - 17:00 |
Zondag: | Gesloten |