Een kwart van alle verplaatsingen in ons land gebeuren met de fiets. Dat is nergens in de wereld zo hoog. Toch valt er ook voor fietsland Nederland nog veel te winnen. Want een derde van alle ritjes met de auto is korter dan 5 kilometer; een afstand die voor veel mensen prima te fietsen is.
Uit het onderzoek Kies de Fiets, in opdracht van het Ministerie van Infrastructuur en Waterstaat, blijkt dat 7 van de 10 automobilisten eigenlijk vaker de fiets willen pakken voor korte ritjes. Daarom moedigt staatssecretaris Vivanne Heijnen dit morgen extra aan, op Fiets naar je Werk Dag. Tegelijkertijd startte begin deze week ook het vervolg van de campagne Da’s zo gefietst. “Op 16 mei is het Fiets naar je Werk Dag, een goed moment om de fiets weer even onder de aandacht te brengen. Want met de fiets ben je zo waar je moet zijn. Veel mensen weten dat maar hebben toch dat extra zetje nodig,” aldus Heijnen. “Met het deze week gelanceerde tv-spotje en initiatieven zoals Fiets naar je Werk Dag gaan we weer wat mensen over de streep trekken. Samen de fiets in de spotlight zetten brengt ons een stapje dichterbij een groenere, gezondere samenleving.”
Intentie om de fiets te pakken verder verhogen
De campagne Da’s zo gefietst is specifiek gericht op het maken van meer fietskilometers en fietsforenzen. Fietsen scheelt in de spits drukte op de weg en in het openbaar vervoer. Bovendien melden fietsers zich gemiddeld genomen minder vaak ziek. Het kabinet wil de maatschappelijke voordelen die de fiets biedt graag beter benutten. Er is dan ook een beleidsdoel gesteld om 20% meer fietskilometers en 100.000 extra fietsforenzen te realiseren. Om dit beleidsdoel te realiseren, heeft het ministerie van Infrastructuur en Waterstaat in 2023 de campagne ‘Da’s zo gefietst!’ opgezet. Met de campagne stimuleert het ministerie de ruime meerderheid van de Nederlanders (69%) die vaker korte afstanden wil fietsen dit ook te gaan doen.
De campagne uit 2023 heeft geleid tot een hogere kennis over de voordelen van fietsen voor korte ritten. Om ook de intentie de fiets te pakken te verhogen, introduceert de campagne in 2024 de herkenbare ‘fietsbel’. In reclamevideo’s wordt het geluid van de fietsbel gebruikt als wake-up call, op het moment dat mensen de auto willen pakken. Ook is er meer aandacht voor regionale en lokale invullingen van de campagne.
Deel het met uw vrienden!
Maandag: | Gesloten |
Dinsdag: | 09:00 - 18:00 |
Woensdag: | 09:00 - 18:00 |
Donderdag: | 09:00 - 18:00 |
Vrijdag: | 09:00 - 18:00 |
Zaterdag: | 09:00 - 17:00 |
Zondag: | Gesloten |